2 sonuçtan 1 ile 2 arası

Konu: Hamlet Makinesi (İstanbul DT)

  1. #1
    Durum:
    Çevrimdışı
    rhetbutler - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Figüran
    Üyelik tarihi
    05.07.2006
    Yer
    İstanbul
    Mesajlar
    930
    Konular
    27
    Verdiği Beğeni
    0

    Aldığı Beğeni: 0

    Bahsedilme
    0 Mesaj

    Standart Hamlet Makinesi (İstanbul DT)

    HAMLET MAKİNESİ

    Heiner Müller’in, Avrupa tiyatrosunda, yazarlık, dramaturgi ve performans alanlarında belirgin bir etki ve değişim yaratan ünlü eseri “Hamlet Makinesi”, post-dramatik tiyatronun başlıca örnekleri arasında yer alır. Oyun, Shakespeare’in başyapıtı Hamlet’ten yola çıkarak, geçmişle hesaplaşma çabası üzerine kurulmuştur. Ele alınan geçmiş, ardarda iki dünya savaşı geçiren Avrupa’nın kanlı tarihidir. Bu taşlaşmış geçmiş, komünist sistemi de içeren bir hayalet gibi Hamlet’in karşısında yer alır. Geçmişten beslenen ve bireyi kuşatan sistem, farkındalığı arttıkça tutsaklaştığını anlayan bütün kadın ve erkekleri abluka altına almış, tuzağa düşürmüş, makineleşmeye zorlamaktadır. Makineleştikçe çok daha kolay sakatlanan bedenlerin ve bu bedenlere sıkışıp kalan ruhların acısını, oyun içinde oyun vurgusuyla, yer yer ironik bir üslupla sahneye taşıyan oyun, katmanlı yapısıyla seyirciyi de önyargılarından arınmaya, farklı bir serüvene katılmaya çağırmaktadır.

    Yazan : HEİNER MÜLLER
    Çeviren : ZEHRA AKSU YILMAZER
    Rejisör : AYŞE EMEL MESCİ

    OYUNCULAR
    HAKAN MERİÇLİLER
    NERİMAN UĞUR
    SEMA KURAY
    YILDIRIM GÜCÜK
    ELİF NUTKU
    AYHAN ANIL
    ONUR SERİMER

    KORO
    FATOŞ ECE KOROĞLU
    TURGAY ŞEKER
    GÖRKEM KOYUNCU
    MURAT KAPU
    SEDAT CAN GÜVENÇ
    FATİH GENÇKAL
    ENGİN ÜNAL
    TUNÇ EFE
    RAMİ ÇAKIR
    KORAYCAN YANAŞIK
    DİCLE DOĞAN
    MERAL ASLAN
    TUĞBA BEGDE

    Devlet Tiyatroları Sitesinden alıntıdır.

    Konu Şah-Rû tarafından (18-12-14 Saat 12:37 ) değiştirilmiştir.


  2. #2
    Durum:
    Çevrimdışı
    Şah-Rû - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Moderatör
    Üyelik tarihi
    10.08.2006
    Yer
    İstanbul
    Mesajlar
    13,426
    Konular
    85
    Verdiği Beğeni
    860

    Aldığı Beğeni: 231

    Bahsedilme
    15 Mesaj

    Standart

    Tek perde ve yaklaşık 70 dakika süren, muhteşem bir grotesk oyun olabilecekken çok fena direkten dönmüş post-dramatik oyun. Öncelikle ister istemez Çehov Makinesi ile kıyaslayıp benzer bir beklenti içine gireceklere çok farklı kulvarlarda olduklarını belirteyim. Hamlet'e dair tek unsur karakterleri belli belirsiz ödünç almış olması. Asıl derdi ders alınmayan savaşlarla, diktatörlerle, "kasaplarla" yüzleşmek. Bu açıdan kanlı dünya tarihini sorgulamak için ihaneti iyi bilen Hamlet'i seçmek iyi bir fikir gibi geliyor. Ama bu iyi fikir uygulamada pek de o kadar iyi olmamış. Oturmayan, ikna etmeyen bir şeyler var. Misal Hamlet'i çıkartsak oyundan ne farkederdi? Pekala ihaneti tatmış başka bir oyun karakteri de aynı işi görürdü. Ki temel alınan karakterin varlığı ile yokluğu bir fark yaratmıyorsa ortada ciddi bir sorun var demektir. Eğer Hamlet adını kullanıyorsa Hamlet'e dair daha çok şey verebilmeliydi ki Hamlet'in isyan ediyor olması bir anlam kazansın. Finalin çok havada kalmasının sebebi de aynı.

    Keşke başladığı gibi devam etseydi. Oyundan çıkıp oyunu yönetmek yerine zıvanadan çıkmış bir Hamlet yaksaydı dünyayı. Eğer "bize gelişi bu" şeklinde bir savunma olursa ben de bize gelirken isyan "gezi"nti ile başlar diyerek ya da hatırı sayılır savaş görüntülerinin arasındaki penguen belgeseliyle geldiğini sanmadığımı söyleyebilirim. Hayret ki bizimkiler uyarlamaları yerelleştirmenin de ötesine geçip baştan yazmaya meraklıdırlar genelde. ilk kez keşke tam da öyle yapsalarmış dedim doğrusu.

    Oyunu tamamen ziyan olmaktan kurtaran iki önemli unsur çalışkan ekibi ve müthiş prodüksiyonu. Oyun tam bir drama olmadığı için Hakan Meriçliler dahil özellikle öne çıkan birisi yok. Ortalama bir performans. Hatta hafiften bir uyum sorunu da var. Ama koro olarak geçen ekip canlı müziklerde, canlı efektlerde ve oyuna iyi yedirilmiş dekor değişikliklerinde iyiydiler. Prodüksiyon ise Üsküdar Tekel Sahnesi oyunları için bile üst seviyedeydi. Ne mutlu ki gittikçe seviyeyi artırıyorlar. Dekordan ışığa, kostümden efektlere on numara 5 yıldız iş çıkartmışlar.
    Yarım somunun var mı, bir de ufak evin
    Kimsenin kulu kölesi değil misin?
    Kimsenin sırtından geçindiğin de yok ya
    Keyfine bak en hoş dünyası olan sensin...
    ÖMER HAYYAM

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Yer imleri

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Açma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

LinkBacks Enabled by vBSEO 3.6.1 © 2011, Crawlability, Inc.